Inmiddels blog ik al jaren. Ik begon ooit met een persoonlijk blog, ging nog meer blogs schrijven tijdens mijn stage bij vtwonen en leerde nog beter bloggen tijdens mijn banen als online- en contentmarketeer. Zakelijke blogs én commerciële blogs. Ik weet dus inmiddels wat wél en niet goed werkt als het gaat om (de opbouw van) een blog. In dit blog deel ik 4 tips voor het schrijven van een sterk blog.

Zo schrijf jij een sterk blog

Er zijn talloze manieren om blogs te schrijven en dus ook honderden tips te geven. Deze 4 tips vormen een goede basis, zodat jij ook sterke blogs kunt schrijven.

1. Beantwoord vragen van jouw klanten.

Kruip eens in de huid van jouw ideale klant. Wat wil jouw (potentiële) klant écht weten? Tegen welke problemen lopen ze aan? Welke vragen hebben ze? Doe daar eens onderzoek naar. Beantwoord vervolgens in jouw blog de vragen van jouw klanten, of geef ze oplossingen voor hun problemen. Daarmee creëer je waardevolle teksten. Dit is bovendien goed voor SEO, want waarschijnlijk zijn dit ook de vragen waar jouw klanten op zoeken voordat ze bij jou terecht komen.

2. Bepaal een pakkende titel.

Kies een titel die triggert. Dus het is niet alleen een samenvatting van wat lezers in jouw blog kunnen vinden of leren. De titel moet nieuwsgierigheid opwekken. Ervoor zorgen dat mensen de rest van de blog ook willen lezen. Titels met cijfers, zoals deze “4 tips voor het schrijven van een sterk blog” werken vaak heel goed!

3. Maak je tekst oprolbaar.

Oprolbaar? Ja, dat staat er echt. Dit houdt in dat je de belangrijkste informatie van je tekst bovenin zet. Daar waar de aandacht en concentratie van de lezer nog het beste zijn. De stukken tekst die minder belangrijk zijn, plaats je onderaan. Als je dan de laatste alinea niet zou lezen of plaatsen, dan is de boodschap nog steeds duidelijk. Oprolbaar. Dat is waarom call-to-actions en ‘over bedrijf X’ vaak onderaan de tekst staat. Zonder deze alinea’s, is de boodschap van het blog nog steeds duidelijk. Het is natuurlijk nog veel beter als je blog van begin tot eind relevant en waardevol is.

4. Wissel lange en korte zinnen af.

Door korte en lange zinnen af te wisselen, wordt je tekst beter leesbaar. Dat is voor jouw klant niet alleen veel prettiger; het zorgt er ook voor dat jouw boodschap écht overkomt.

Blogs uitbesteden

Nu kun jij ook killer-blogs schrijven! Vind je het zelf toch lastig? Of heb je er niet genoeg tijd en inspiratie voor? Ik neem graag het schrijven van blogs voor je uit handen. Bekijk de mogelijkheden voor het uitbesteden van blogs of neem gerust contact met me op.

Schrijf jij al blogs?