Overkomt het jou weleens; je ligt al lekker in bed na een lange dag werken. En dan ineens bekruipt je het gevoel dat je nog iets vergeten bent… Sh*t! Je wilde nog een post maken op Instagram. Helemaal vergeten… Als je met een contentkalender had gewerkt, dan was dit niet gebeurd. Maar hoe maak je een contentkalender? En wat zijn nu eigenlijk de voordelen? Ik leg je graag de kracht van een contentkalender uit.
De voordelen van een contentkalender
Nu denk je misschien: “wat heb ik aan een contentkalender?”. Misschien ben jij wel het type mens dat gewoon wat post als ze daar zin in heeft. Op zich niks mis mee als dat voor je werkt. Maar de kans dat je ‘jouw moment’ overslaat, omdat je te druk bent met andere dingen, is dan best groot. En dan laat je dus echt kansen liggen om je lievelingsklant te bereiken.
Het gebruiken van een contentkalender kan het veel makkelijker maken om je content vooruit te plannen. Je kunt namelijk al van tevoren nadenken over wat je wanneer gaat plaatsen en wanneer je dat gaat doen. Dat zorgt ervoor dat je deze voordelen meeneemt:
- Je kunt precies bijhouden wanneer inhakers, feestdagen of lanceringen gepland staan. Zo ben je altijd op tijd met voorbereiden en ben je nooit te laat voor zo’n moment.
- Je weet wanneer je wat gaat posten. Dat zorgt ervoor dat je ook de voorbereiding veel makkelijker kunt plannen. Moet je namelijk nog wat foto’s maken voor de posts van volgende week? Neem daar één moment voor!
- Je werkt veel efficiënter en met veel meer overzicht. Je kunt namelijk je content gaan batchen.
- Doordat je weet wat je wanneer gaat posten, kun je veel meer afwisseling creëren in de content die je deelt. Zo wordt het ook aantrekkelijker om te lezen/bekijken, omdat je niet altijd hetzelfde vertelt.
Overall: je krijgt veel meer structuur en overzicht in je contentplanning. Daardoor wordt content maken een stuk makkelijker en gaat het je veel minder tijd kosten.
Een extra voordeel: als je jouw contentkalender slim inricht, is dat ook de plek waar je al jouw content ideeën kwijt kunt en de gedachten rondom specifieke onderwerpen kunt neerzetten. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen als je even zonder inspiratie zit!
Hoe maak je een contentkalender?
Okay, dus je bent overtuigd dat je aan de slag wil met een contentkalender. Maar hoe maak je een goede contentkalender?
Je kunt het op veel verschillende manieren aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld jouw volledige captions voor Instagram per maand en dag uitschrijven in je agenda. Je kunt ook een globaal overzicht maken in bijvoorbeeld Excel of Spreadsheets. Of zet gewoon in je agenda zelf wanneer je wat wil posten.
Zelf werk ik al jaren in Google Spreadsheets. Ook omdat ik daarmee de kalender gemakkelijk kan delen met klanten als dat nodig is en zij er ook zelf wijzigingen in kunnen doen. Bovendien kan ik er op deze manier gemakkelijk bij; ik kan ‘m met de app ook prima op mijn telefoon of iPad openen.
Hoe ik dat heb aangepakt:
- Ik maak per maand een tabblad aan en zet daar alle data in de rijen.
- Ik maak verschillende kolommen aan met de kanalen waarop ik actief ben.
- Per kanaal vul ik het onderwerp in waarover ik wil delen.
- In een kolom aan het einde zet ik eventuele opmerkingen of gedachten bij een specifiek onderwerp. Voor dit blog had ik bijvoorbeeld de tussenkoppen al als notitie in de kalender gezet.
En zo houd ik dat elke maand bij! Is iets af of ingepland, dan kleur ik het vakje groen. Moet ik er nog iets voor doen, dan maak ik het vakje oranje.
De uiteindelijke teksten of content die ik gebruik, bewaar ik zelf dan weer apart. Zo houd ik mijn contentkalender overzichtelijk qua onderwerpen en niet ook direct qua uitwerking.
Je eigen contentkalender voor 2023
Wil jij jezelf bovenstaand ‘gedoe’ besparen? Ik heb mijn eigen contentkalender omgezet in een template speciaal voor 2023 (en daarna!) en deze kun jij dus ook gebruiken! Het enige wat je hoeft te doen, is ‘m te kopen en je eigen kanalen erin te zetten. Verder staat hij al helemaal voor je klaar. Inclusief een marketingkalender 2023, 100+ content ideeën, handige contenttips en een 2023 inhaakkalender!
Iets voor jou? Gebruik dan de code ‘ck-blog’ voor €5 korting! Dan betaal je slechts 14 euro excl. btw. Je koopt ‘m hier.
Hoe houd je een contentplanning bij?
Je hebt je contentkalender gemaakt en gekocht, hoe zorg je ervoor dat je ‘m ook actief blijft gebruiken? Neem minimaal één keer per maand de tijd om ‘m bij te werken. Dus plan een momentje in om ideeën te bedenken (hier vind je tips voor het bedenken van content ideeën) en zet deze in je planning. Neem vervolgens een vast moment om de content uit te werken en te batchen. Zo blijft je planning up to date! En wil je toch een keer schuiven, dan kan dat natuurlijk altijd.
Met strategische content je planning vullen
Wil jij niet alleen meer overzicht en structuur in je content, maar je planning vullen met strategische content? Ik help je graag jouw unieke marketingstrategie ontdekken, zodat jij jezelf met content krachtig in de markt zet, je onweerstaanbaar wordt voor je lievelingsklanten én je werkt aan een duurzame strategie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Plan direct een gratis matchcall in. Of ontdek hier alles waar ik jou bij kan helpen!