Ik schrijf al jaren blogs. Voor een groot deel voor mijn persoonlijke blog waarop ik vaak gewoon lekker mijn gedachten de vrije loop laat. Maar ook tijdens mijn stage voor vtwonen en voor diverse banen in loondienst schreef ik regelmatig zakelijke, inspirerende of commerciële blogs. Daarom weet ik dat een goed blog bestaat uit 4 belangrijke basiselementen als het gaat om de opbouw. In dit blog licht ik ze toe.

Elementen voor een goed geschreven blog

Qua opbouw bestaat een goed blog uit deze vier elementen:

1. Een pakkende titel en inleiding

Je wil de aandacht trekken en mensen vanaf het begin je verhaal in zuigen. Dat doe je door een titel en inleiding te bedenken en schrijven die nieuwsgierig maken. Jouw lezer moet denken: “wat nu?” of “dat wil ik echt weten!” Het is dus meer dan alleen een samenvatting van jouw volledige blog. De titel en inleiding werken eigenlijk als een teaser.

2. Een duidelijk begin, middenstuk en eind

Niets vervelender dan een tekst lezen die uit het niets begint, waar het niet duidelijk is dat je in het midden van het verhaal zit of waar het einde ineens abrupt komt. Een goede tekst bestaat uit een goed begin, middelstuk en eind. Vaak doe je dat dus door inderdaad een inleiding te schrijven, daarna komt de basis van het verhaal. Dat vat je bijvoorbeeld nog even samen in een soort conclusie aan het eind van de tekst. Zo creëer je een duidelijke tekst.

3. Tussenkoppen

De meeste mensen scannen een tekst op onderwerpen die ze interessant vinden. Gebruik daarom tussenkoppen om aan te geven waar het stuk tekst eronder over gaat. Bovendien werken tussenkoppen goed voor de verdeling van begin-middenstuk-eind. Je duidt er namelijk goed mee aan waar het vervolg van de tekst over gaat en maakt een tekst ook veel beter leesbaar. Op websites kun je onderscheid maken tussen H1 tot en met H6. Je H1 is de titel van je blog. In dit blog is de eerste tussenkop de H2. Ik heb in deze tekst ook H3’s gebruikt voor de verschillende elementen. Waarom gebruik je deze? Voor leesbaarheid in de tekst, maar ook voor SEO.

4. Eén of meerdere call-to-actions en links naar gerelateerde pagina’s

Stiekem zijn dit twee verschillende punten, maar ik voeg ze samen, omdat ze in blogs vaak met elkaar verbonden zijn. Een call-to-action roept iemand op om een bepaalde actie uit te voeren. Bijvoorbeeld om een product te bekijken (linken naar het product) of om een andere blog met vergelijkbare informatie te lezen (linken naar blog). Bovendien werkt intern linken goed voor SEO.

Easy-peasy toch? Als jouw tekst uit deze vier elementen bestaat, is de opbouw in elk geval top. Zo kun jij zelf dus ook goede blogs schrijven! In dit blog lees je meer tips voor het schrijven van blogs. Maar ik help je uiteraard ook graag bij het schrijven van blogs. Hulp nodig? Bekijk de mogelijkheden voor copywriting.

Pas jij deze tips al toe bij het schrijven van blogs?