Instagram. You love it or you hate it. Dat laatste voel je vooral als het algoritme van Instagram je weer eens lijkt tegen te werken. Of wanneer je weer heel veel tijd en energie in een post hebt gestopt, maar er niks mee bereikt. Tijd om je wakker te schudden, want grote kans dat jij (één van) deze 5 veelgemaakte fouten op Instagram maakt. Ik geef je ook direct tips om ze te voorkomen.
Deze 5 fouten wil je niet (meer) maken op Instagram
Fouten maken is menselijk, maar deze fouten kun je absoluut voorkomen. Waarom? Omdat ze er echt voor kunnen zorgen dat je meer bereik genereert, maar bovendien een community met jouw allergrootste fans kunt creëren. Deze Instagram fouten wil je dus niet (meer) maken:
1. Alleen maar zenden
Een fout die ik veel mensen zie maken (en waar ik mezelf soms ook nog op betrap), is dat ze alleen maar zenden. Je plaatst een post en that’s it. Meer doe je niet. En dat is zó zonde, want grote kans dat jij gewoon elke dag op Instagram aan het scrollen bent.
Instagram is niet voor niets een sociaal medium. Dat betekent dat jij dus ook sociaal moet zijn. Zorg dat je dus ook oprechte reacties achterlaat bij jouw ideale klant, in je community en bij mede-ondernemers. En dan niet voor je eigen gewin… Dat hoeft je maar 15 minuten per dag te duren. Hoe socialer jij bent, hoe blijer Instagram van je wordt.
2. Geen hashtags gebruiken
Deze begrijp ik stiekem nooit zo goed. Het is namelijk volgens mij wel bekend dat je je bereik echt kunt vergroten met hashtags. Je moet namelijk hashtags zien als zoekwoorden. Het is de manier om nieuwe mensen naar jouw account en jouw content te trekken.
Mijn tip: gebruik 10-30 hashtags onder jouw posts. Dus ook onder je Reels. En dan niet in de reacties. In de caption zelf. Deze ‘scant’ Instagram namelijk als eerste. Zorg er wel voor dat je relevante hashtags gebruikt en een goede mix maakt tussen populaire, branded en micro-hashtags.
3. Geen waarde geven
Als je geen waardevolle content deelt, zal niemand er iets aan hebben. Je volgers willen niet alleen maar jouw verkooppraatje horen. Ze willen ook handige tips, persoonlijke ervaringen en lessen.
Het liefste geef je ongeveer 80% waarde en 20% sales. Dat betekent dus dat 80% van jouw posts op Instagram bestaat uit waardevolle informatie. De overige 20% zet je in om je aanbod te verkopen. En ja, soms kun je die twee heel goed combineren. Dat is ook helemaal geen probleem.
4. Meedoen aan engagement pods
Confession: ik heb dit ook gedaan jaren geleden. En het werkt niet. Engagement pods zijn groepen met accounts waarin jij je post kunt delen. Iedereen in de groep liket jouw post en laat een reactie achter in de hoop op meer engagement. Maar het heeft dus helemaal geen zin. Ja. Je krijgt misschien wel meer engagement. Maar geen omzet.
De meeste accounts in de groep zijn namelijk niet jouw ideale klant. Ze reageren alleen maar, zodat ze zelf ook meer engagement krijgen op hun account. En niet omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in jouw content én jouw aanbod. Kleine kans dus dat je aan die mensen iets gaat verkopen.
Liever dus dat jij focust op waardevolle content, de juiste hashtags en het opbouwen van een community die bestaat uit jouw lievelingsklanten.
5. Focussen op aantal volgers
Focussen op volgers is zooooo 2019. Natuurlijk staat het mooi als jij 10.000+ volgers hebt. Maar wees eens eerlijk naar jezelf: zijn deze 10.000+ mensen ook écht je ideale klant? Zijn die mensen écht geïnteresseerd in wat je doet en zijn ze bereid je product of dienst aan te schaffen?
Je hebt namelijk weinig aan meer dan 10.000 volgers die geen klant worden. Je wilt dan veel liever een kleiner bereik. Een kleiner aantal volgers. Bestaande uit mensen die écht jouw klant zijn of worden. Daar heb je veel meer aan, want dat levert omzet op.
Dit is trouwens ook meteen de reden waarom volgers kopen een no-go is. Dat zijn lege accounts die én niet engagen met je posts én je aanbod dus nooit zullen/kunnen kopen.
Leer alles over Instagram en word een Instagram-queen
Ga jij dus nu stoppen met het maken van deze fouten? Goedzo! Ik ben trots op je. Maar wist je al dat jij een échte Instagram-queen (of king) kunt worden? In mijn IJzersterke Content Groepstraject leer ik jou namelijk alles over Instagram. Je leert onder andere hoe je alle tools kunt inzetten op een manier die bij jou(w lievelingsklant) past, hoe je consistent zichtbaar kunt zijn en leuke content kunt delen, zonder dat IG een fulltime baan wordt, hoe je Reels maakt en hoe je hashtags bepaalt en inzet.
Ontdek op deze pagina alles over het groepstraject. Ben jij nieuwsgierig of het iets voor je is? Laten we dan vrijblijvend even kletsen!