Inhaken op bijzondere (feest)dagen is superleuk! Maar je moet het wel op de juiste manier aanpakken. Anders kan het ten koste gaan van de geloofwaardigheid of professionaliteit van je (web)winkel. Maar als je het goed doet, kun je meer engagement creëren en meer verkopen genereren. Ik deel graag de do’s en don’ts voor inhaken.

Waarom jij als (web)winkel ook moet inhaken

Als je gaat inhaken op speciale momenten, wil je op een superleuke en creatieve manier aan de slag gaan met het maken van content. Op die momenten kun jij namelijk jouw merk in de schijnwerpers zetten, je kunt ‘de mens achter de shop’ laten zien of juist jouw klanten verwennen met leuke acties, weggevers of kortingen. Haak in op dagen die voor jou relevant zijn, met leuke teksten, grappige afbeeldingen, toffe video’s op social media, een persoonlijk berichtje of leuke acties. Inhaken is echt onmisbaar! Maar hoe kun je dit het beste aanpakken?

Do’s voor inhaken

Inhaken is helemaal niet moeilijk, maar let daarbij wel op de volgende do’s:

  • Haak in op het gespreksonderwerp van de dag. Zo wordt jouw inhaker relevant. Kijk eventueel of er bepaalde hashtags voor worden gebruikt en voeg deze aan je post toe. Zo kun je met jouw inhaker ook weer potentiële nieuwe klanten bereiken!
  • Kies alleen de inhakers die passen bij jouw (online) winkel. Op die manier kun je de inhakers veel meer eigen maken en voelt het niet geforceerd. Zo zorg je er ook voor dat je professioneel over blijft komen.
  • Bereid je inhaker voor, zodat je nooit last minute te werk hoeft te gaan. Zet ze daarom in jouw contentkalender. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je ruim op tijd alle voorbereidingen kunt treffen. Bijvoorbeeld als je met een bepaalde korting gaat werken en je dit voor zowel een blog als een nieuwsbrief moet klaarzetten.
  • Haak in op een manier die bij jou past! De ideeën in deze kalender zijn suggesties, maar misschien kun je zelf ook iets tofs bedenken.

Don’ts voor inhaken

En voordat je fouten gaat maken; dit kun je beter niet doen:

  • Heb je het moment gemist? Ga dan niet alsnog proberen in te haken. Dat komt alleen maar onprofessioneel over. Sla hem dan liever over!
  • Te veel inhaken. Je moet het inhaken niet gaan overdrijven. Kies alleen inhakers die voor jou relevant zijn. Je kunt bijvoorbeeld voor jezelf bepalen dat je – los van feestdagen als Moederdag en Kerst – elke maand maximaal 2 keer mag inhaken. Zorg er dan ook voor dat je andere berichten ter afwisseling plaatst, zodat het niet opvalt dat je steeds aan het inhaken bent.

Inspiratie voor inhakers

Nu je weet hoe je het beste kunt inhaken, ben je uiteraard op zoek naar inspiratie voor inhaken. Ideeën om in jouw contentkalender op te nemen. Die ideeën geef ik graag! Je vindt een aantal toffe inhakers voor winkels en webshops voor de komende maanden in dit blog: Inhakers voor winkels en webshops – februari t/m april. Wil je nog meer inspiratie? Klik dan op de button hieronder voor mijn volledige inhaakkalender voor winkels en webshops!

 

Naar de inhaakkalender