Google lanceert Google Search Console Insights

Contentmarketing

Om jouw websitestatistieken te bekijken, kun je Google Analytics gebruiken. En als je nieuwsgierig bent naar termen waarop jij gevonden wordt in Google en hoe de content op je website het doet, kun je deze het beste ook nog koppelen aan Google Search Console. Maar Google zit eigenlijk nooit stil en lanceerde enkele weken terug, na meer dan een jaar testen, Google Search Console Insights. Een overzicht waarin data van zowel Google Analytics als Google Search Console zijn samengevoegd in een leesbaar overzicht. In dit blog vertel ik je er meer over, want het is ontzettend handig als je fanatiek content maakt!

Wat is Google Search Console Insights?

Search Console Insights is speciaal ontwikkeld voor ondernemers en bedrijven die regelmatig nieuwe content maken. De samenvoeging van de data van Google Analytics en Google Search Console helpen je begrijpen hoe bezoekers de content van je website lezen en ervaren. Daardoor kun je content gaan maken die nóg beter aansluit bij jouw ideale klant. Je kunt namelijk veel specifieker het gedrag van jouw websitebezoekers ten opzichte van je content interpreteren. Het doel van de samenvoeging is dus uiteindelijk om jou te helpen je content te verbeteren.

Google Search Console Insights is trouwens geen vervanging van Google Analytics en Search Console. Voor nu kun je namelijk alleen nog de statistieken van bestaande en nieuwe content in de afgelopen 28 dagen zien. Wil je dus verder kijken dan die 28 dagen, dan zul je nog steeds in Analytics en Search Console zelf moeten duiken.

Waarvoor kun je Google Search Console Insights gebruiken?

Google Search Console Insights maakt het mogelijk om op een makkelijke manier inzicht te krijgen in de prestaties van (nieuwe) content op je website. Ze geven onder andere antwoord op vragen als:

  • Welke content presenteert het beste?
  • Hoe gaat het met je nieuwe content?
  • Hoe vinden mensen de content op je website?
  • Wat zochten mensen voordat ze bij de content op jouw website terecht kwamen?
  • Welke andere websites en artikelen verwijzen naar jouw website en content?

De gegevens zorgen ervoor dat jij inzicht hebt in jouw best presterende content; waar je dus meer van wil maken. En de content die het minder goed doet. Deze kun je dan dus laten zitten. En doordat je ziet op welke zoektermen een bezoeker binnen komt, kun je ook daar weer op inspelen met nieuwe content. Zo kun je dus écht goede content maken. Ben je al nieuwsgierig? Via deze link kun je Insights meteen bekijken.

Hoe ziet Google Search Console Insights eruit?

Het platform biedt een makkelijk overzicht van hoe je content het doet en handige inzichten in de prestaties, of je nu blogger, webshop-eigenaar, fotograaf, content creator of professioneel SEO-expert bent. Het antwoord op de vragen krijg je te zien in een duidelijk overzicht met statistieken en grafieken op één pagina. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Google Search Console Insights

Bron foto: Google

Binnen Insights kun je ook verder klikken, zodat je statistieken op paginaniveau kunt bekijken. Dan krijg je de statistieken van die pagina van de afgelopen 28 dagen te zien. Daardoor kun je ook eenvoudig zien hoe de content op bestaande pagina’s het doet, maar ook wat het gedrag van je bezoekers is bij specifieke content. Let wel op: Google Search Console Insights is nog wel in bèta versie.

Waarom Google Search Console Insights?

Omdat dit jou, als fanatiek contentmaker (in spé) echt verder kan helpen met het maken van te gekke content. Met Search Console Insights heb je eenvoudig en snel inzicht in de prestaties van je content en kun je achterhalen wat jouw ideale klant écht interessant vindt. Daardoor kun je weer meer waardevolle content maken. IJzersterke content waar jouw ideale klant écht iets mee doet. En dat is te gek, want dan wordt content maken alleen maar leuker en makkelijker.

Ik ben fan! En vooral ook heel benieuwd of er nog meer bij gaat komen. Denk jij nu: ik wil hier wat mee, dus ik ga blogs schrijven. Dan heb ik nog een handige tip voor je. Of eigenlijk vier tips voor het schrijven van een sterk blog. Hulp nodig om beter te worden in content maken? Of kun je wat extra handjes gebruiken? Neem gerust contact met mij op voor de mogelijkheden om 1:1 meer te leren of content uit te besteden. Nog vragen? Let me know!