Met mijn onderneming richt ik me op contentmarketing voor kleine en middelgrote bedrijven in de retail. Dus ik help mensen met een toffe webshop of gezellige winkel met hun contentstrategie en de creatie van content. Maar wat betekent contentmarketing precies? In dit blog leg ik het uit!

Wat is content?

Om tot een duidelijke uitleg te komen van wat contentmarketing betekent, heb ik het woord opgesplitst. Het bestaat namelijk uit twee termen die beiden weer uitleg geven aan het geheel. We beginnen bij het begrip ‘content’. Wat betekent dat? Content is de verzamelnaam voor informatie die je met elkaar kunt delen. Dit kan zowel online als offline content zijn. Je kunt hierbij denken aan teksten, foto’s, video’s en audio.

Wat betekent marketing?

Nu je weet wat content inhoudt, is het tijd om te kijken naar het begrip marketing. Marketing is de verzamelnaam voor alle activiteiten die je doet om te zorgen dat jouw product(en) en dienst(en) bij zoveel mogelijk (potentiële) klanten bekend worden. Denk hierbij dus aan social media berichten, tv- en radioreclames, promotie op beurzen (mond-tot-mond-reclame), blogs en nieuwsbrieven. Marketing is een breed vakgebied met talloze mogelijkheden. Ik focus me in dit geval op contentmarketing. Dus hoe je door middel van content jouw klant weet te bereiken en te raken.

Het begrip contentmarketing

Contentmarketing is dus gericht op het maken en verspreiden van relevante en waardevolle content – ook wel de marketingactiviteiten – die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Je kunt het dus op deze manier bekijken: blogs die je schrijft zijn een vorm van content. Hiermee geef je waardevolle informatie aan jouw potentiële klant, bijvoorbeeld een oplossing voor een probleem waar ze tegenaan lopen. Maar ook je social media berichten, video’s, e-mails en flyers zijn vormen van content die ervoor zorgen dat jij jouw ideale klant bereikt en raakt. Je moet alleen goed weten welke kanalen en vormen content passen bij jouw ideale klant. Dit kun je achterhalen door de customer journey van jouw ideale klant in kaart te brengen. Lees hier meer over het visualiseren van de klantreis.

Nu je weet wat contentmarketing betekent, heb je als het goed is ook een beter beeld wat ik voor jou kan betekenen. Kijk gerust eens rond tussen mijn diensten, of neem alvast contact met me op over de mogelijkheden voor bijvoorbeeld een contentstrategie.