Om erachter te komen wanneer, in welke vorm en op welke kanalen je jouw ideale klant het beste kunt bereiken, kun je het beste de klantreis van jouw ideale klant in kaart brengen. Zelf doe ik dat altijd door het letterlijk met papier te visualiseren, maar dit kun je natuurlijk ook digitaal invullen. In dit blog geef ik je 5 simpele basisstappen om de klantreis van jouw ideale klant in kaart te brengen.

Je klantreis visualiseren

Om de klantreis in kaart te brengen, volg ik altijd deze 5 basisstappen:

Stap 1. Maak één of meerdere persona’s van jouw ideale klant

Als je weet WIE je moet bereiken, kun je pas gaan bedenken hoe je dat gaat doen. Maak daarom persona’s van jouw ideale klant. Geef ze een naam, beroep, opleiding, woonplaats, eventueel een gezin, hobby’s en noem maar op. Tip: soms ben je jouw bedrijf begonnen, omdat je zelf ergens tegenaan liep of omdat je zelf een bepaalde behoefte had. Je kunt in dat geval ook jezelf als je ideale klant visualiseren.

Stap 2. Maak een overzicht met alle uren op een dag van jouw ideale klant

Doe dit van het moment dat je ideale klant opstaat totdat zij weer naar bed gaat. Het beste kun je dit doen voor zowel een werk- als een weekenddag, omdat die dagen er heel anders uitzien. Doe dit bijvoorbeeld op een groot vel papier en met stiften en post-its. Of maak een tabel online.

3. Breng in kaart wat jouw ideale klant op een (werk)dag doet

Maak het echt zo gedetailleerd mogelijk. Hoe laat staat ze op? Moet ze de kids naar school brengen? Hoe reist ze naar werk? Wanneer houdt ze pauze en wat doet ze in haar pauzes? Wie spreekt ze op een dag? Wat doet ze in de avond? Schrijf het allemaal uit!

4. Breng in kaart welke contactmomenten er zijn

Als je eenmaal weet wanneer jouw ideale klant wat doet, kun je in kaart brengen op welke momenten zij in aanraking komt met jouw bedrijf en wat ze op dat moment doet. Bijvoorbeeld: houd ze 5 minuten pauze van werk en scrolt ze even snel door haar Instagram en beantwoord ze alle binnengekomen berichtjes op WhatsApp? Of zit ze in de auto en luistert ze naar de radio of is ze thuis en heeft ze tijd voor zichzelf? Denk lekker groots en uitgebreid als het gaat om de potentiële contactmomenten: van reclames op de radio, tot tijdschriften, tot social media.

5. Bepaal relevante kanalen en contentvormen

Bepaal vervolgens welke kanalen en contentvormen voor jou relevant zijn. Als bijvoorbeeld Instagram voor jou relevant is, kun je door jouw klantreis-visualisatie heel goed bepalen op welke momenten je actief moet zijn en welke vorm, zoals video of foto jouw ideale klant interessant vindt. Maar houd ook hier rekening mee: kijkt jouw klant tijdens werktijd vluchtig en doelloos op social media? Dan kun je beter luchtige, korte berichten delen op dat soort momenten. Neemt je klant ’s avonds de tijd om alles uitgebreid te lezen, zorg dan dat je op die momenten met belangrijke informatie komt in een passende vorm.

Dit zijn wat mij betreft de 5 basisstappen voor het visualiseren van de klantreis. Maar eigenlijk kun je hier nog veel dieper op ingaan. Je kunt de contactmomenten koppelen aan bepaalde behoeften die jouw klant op dat moment heeft, of je duikt in jouw social media statistieken om te achterhalen op welke momenten jouw klant daadwerkelijk online is (ook heel belangrijk!). Of doe een marktonderzoek. Je kunt alle kanten op als het gaat om je klantreis. Maar deze stappen geven je in elk geval alvast handvatten om zelf aan de slag te gaan!

Hulp nodig?

Ik help je graag met het visualiseren van je klantreis! Neem gerust contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.