In 6 stappen jouw contentstrategie bepalen

Contentstrategie

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; een contentstrategie is essentieel om jouw business te laten groeien! Alleen dan bouw je échte connecties op met je lievelingsklant én levert het je resultaat op. Zonder dat het je heel veel tijd en moeite hoeft te kosten. Alleen: hoe bepaal jij je contentstrategie? In dit blog vind je de 6 stappen om jouw contentstrategie te bepalen.

Waarom een contentstrategie?

Even bij het begin beginnen, waarom is zo’n contentstrategie nou belangrijk? En wat is het eigenlijk? Een contentstrategie is als een soort plan van aanpak. Het geeft je handvatten om jouw content op de juiste manier in te zetten.

Een strategie verplicht je om na te denken over dingen als je lievelingsklanten, hoe je deze wil bereiken, hoe je specifieke kanalen inzet en met welk doel je het doet. Content maken met een strategie zorgt ervoor dat je veel beter nadenkt over wát je plaatst en wat je wil dat het oplevert. Je schiet dus niet meer met losse flodders, maar alles draagt bij aan het grotere geheel; je business laten groeien, zodat je je dromen kunt waarmaken.

Als je dus zonder strategie aan de slag gaat, dan is de kans groot dat het ook niet het gewenste resultaat oplevert. Of helemaal geen resultaat. Omdat je wellicht de verkeerde kanalen inzet of juist kansen laat liggen. En dan blijft dus ook de groei van je business uit.

Dus eigenlijk wil jij een contentstrategie bouwen die bij je past, zodat jouw business de groei realiseert die het verdient. Maar waar begin je bij het bepalen van je strategie?

Dit is het contentstrategie stappenplan

Tijd voor actie in de taxi! Met deze 6 stappen bepaal jij jouw contentstrategie en is het klaar met losse flodders schieten en tijd voor resultaat.

1. Zorg dat je basis goed staat

Duik allereerst terug naar de kern van je bedrijf. De fundering. Zorg dat die ijzersterk is. Vergelijk het met de fundering van een huis. Je kunt geen sterke strategie bouwen als de basis al niet klopt. Dan zal uiteindelijk alles alsnog instorten. Zonde!

Breng daarom nog eens in kaart wat je missie en visie zijn. Bepaal je kernwaarden: wat vind jij nu écht belangrijk in het leven en in je business? Vat dit vervolgens samen door jezelf de vraag te stellen: waarom doe ik wat ik doe?

Wat is de drijfveer van jouw bedrijf? Waarom ben je deze begonnen. Dit is uiteindelijk waar je jezelf ook onderscheidend maakt.

En kijk vervolgens naar je aanbod; klopt dit bij wat je daarvoor hebt beschreven? En kom hier later nog eens terug, want zodra jij je lievelingsklant kent, dan weet je helemaal of het perfect past.

2. Ken je lievelingsklanten

De volgende stap is dan ook het bepalen van je lievelingsklanten. Met wie wil jij het allerliefste werken? MIsschien heb je al eens met een te gekke klant gewerkt en wil je graag meer van die klanten. Neem hem/haar dan als uitgangspunt!

En voel anders bij jezelf wie deze persoon is en maak een persona. Breng daarin ook in kaart wat hun hobby’s en interesses zijn, welke media ze gebruiken en welke overeenkomsten je hebt met deze persoon.

Maak daarna een PVR-tabel (zoals ik dat noem). Dit staat voor Probleem-Verlangen-Resultaat. Schrijf de grootste problemen en verlangens van je lievelingsklant op en koppel dit aan het resultaat; datgene wat jij ze biedt. En daarmee bedoel ik niet je aanbod an sich, maar wat het ze oplevert.

3. Bedenk contentthema’s & bepaal je kernboodschap

Top, je hebt je fundering staan en weet met wie je het allerliefste werkt. Dan kun je meer richting content gaan denken! Bepaal de thema’s waarover jij content kunt maken. Dat kan echt van alles zijn, denk aan het ondernemerschap, tips die je kunt delen, klanten die je in de spotlight kunt zetten. Al jouw kennis en kunde kun je hierin categoriseren.

Kies ongeveer 3-5 thema’s waar je alles onder kunt scharen. Zo heb ik bijvoorbeeld ‘tips’, ‘aanbod’, ‘klanten’ en ‘ondernemen’. Deze heb ik vervolgens gekoppeld aan mijn kernwaarden en op basis daarvan mijn kernboodschap bepaald.

Je kernboodschap (of meerdere boodschappen) helpen je om richting te geven aan je content. Elk stuk content dat je maakt, of dat nu een blog of social media post is, heeft onderaan de streep een of meerdere van deze boodschappen. Kijk dus waar je jouw kernwaarden kunt koppelen aan een thema.

4. Kies je kanalen

Kies vervolgens de kanalen waarop jij zichtbaar gaat zijn. Houd hierbij rekening met het volgende:

  • Op welke kanalen bevindt jouw lievelingsklant zich?
  • En welke kanalen vind jij leuk om te onderhouden?

Zo kies je altijd de kanalen die het beste passen bij jou en waar je ook je lievelingsklant kunt bereiken. En zul je het nooit met tegenzin hoeven doen. Ben jij bijvoorbeeld heel goed in teksten schrijven? Dan kun je gaan bloggen. Lul jij liever iemand de oren van z’n kop? Misschien is een podcast dan meer jouw ding.

5. Bepaal je doelen

Om te weten of jouw strategie ook resultaat oplevert, is het goed om doelen op te stellen. Je wilt hierin onderscheid maken tussen doelen voor je bedrijf en voor je content.

Als jij bijvoorbeeld een post plaatst op Instagram, wat is het doel dat je ermee wil bereiken? En aan welk bedrijfsdoel moet de content op Instagram dan uiteindelijk bijdragen? Op die manier kun je achterhalen of jouw content heeft bijgedragen aan je bedrijfsdoelen, maar ook of de content die je deelt op kanaal-niveau resultaat oplevert.

6. Maak een actieplan en ga ervoor!

Dan rest je nog maar één ding en dat is een actieplan maken. Welke stappen ga je zetten? Waar ga je mee beginnen? Je hoeft namelijk niet alles tegelijk te doen. Als jij hebt besloten om Instagram bij te houden en daarnaast een blog én podcast bij te houden, kan het best overweldigend voelen.

Breng daarom in kaart welk stappenplan je volgt. Waar begin je mee? En als dat staat, wat pak je dan op? Zo pak je het op een rustige manier aan en is de kans veel groter dat je het ook volhoudt. Want het is zonde als je na 2 podcasts een gat laat vallen.

En dan is het alleen nog maar een kwestie van doen! Maak content, test, zie wat aanslaat en maak daar meer van. Ga ervoor en maak die kneitergoede, strategische content!

Welke contentstrategie werkt voor mij?

Er is geen one-size-fits-all contentstrategie. Elke business is anders, dus ook elke strategie is anders. Dat heeft vooral te maken met wie jouw lievelingsklanten zijn, welke problemen en verlangens ze hebben, maar ook met jou en hoe jij je business wilt runnen. Zodat je het op jouw manier kunt doen, met plezier. Het ontdekken van een contentstrategie die voor jou werkt, is dus een proces dat jij alleen kunt ervaren.

Maar je kunt natuurlijk wel hulp inschakelen om dat proces te versnellen! Zo heb je binnen no-time jouw strategie staan en kun je ‘m gaan uitvoeren. Testen. Ontdekken wat het allerbeste werkt. Wist je bijvoorbeeld dat we samen in één dag jouw strategie kunnen neerzetten tijdens de 1:1 Contentstrategie Workshop. Wil je ook graag een criticus, cheerleader en schop-onder-je-kont-gever én putten uit een bak vol kennis? Dan is het 1:1 Contentmarketing traject misschien iets voor je. Weten wat bij je past? Laten we vrijblijvend eens kletsen!