Wil jij jouw klanten écht bereiken met content via verschillende kanalen? En daardoor meer bezoekers naar jouw webshop of winkels trekken en dus meer verkopen? Dan moet je niet “zomaar wat doen”. Dan is een goede contentstrategie heel belangrijk! Dit is waarom jij een contentstrategie nodig hebt.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is eigenlijk vergelijkbaar met een plan van aanpak. Maar in plaats van dat je een bepaald project of onderzoek beschrijft, beschrijf je HOE je content gaat inzetten en voor WIE die content is. In dit artikel leg ik wat meer uit over de betekenis van content en contentmarketing.

Een strategie verplicht je na te denken over jouw doelgroep, de klantreis die zij doorlopen, maar ook welke kanalen je bijvoorbeeld inzet en met welk doel je dat doet. De contentstrategie geeft je dus eigenlijk handvatten voor het inzetten van content. Zo zorg jij ervoor dat je met een goed plan aan de slag gaat en niet ‘zomaar iets doet’. Geloof me, dat levert de allerbeste resultaten op!

Waarom heb ik een contentstrategie nodig?

Herken jij je in (één of meerdere van) de volgende dingen:

  • Je hebt geen idee wie jouw ideale klant? Wat hun problemen en behoeften zijn;
  • Je hebt geen idee op welke kanalen en welke momenten jouw klanten actief zijn;
  • Je weet niet wat je moet communiceren;
  • Je hebt geen besef welke mogelijkheden er allemaal zijn als het gaat om zichtbaarheid van je bedrijf;
  • Je doet maar wat op social media in de hoop dat het succes oplevert. Je bereikt alleen nauwelijks klanten;
  • Je hebt 0 inspiratie voor het maken van content voor bijvoorbeeld social media.

Dan heb jij een contentstrategie nodig!

Daarom heb jij een contentstrategie nodig

Met een contentstrategie…
⭐ weet je precies WIE jouw ideale klant is en via welke wegen je deze het beste kunt bereiken (want er zijn vele wegen die naar Rome leiden);
⭐ heb je een duidelijke boodschap die je communiceert naar je ideale klant, omdat je PRECIES de problemen en behoeften van je doelgroep kent en weet hoe jij daarbij kunt helpen;
⭐ weet je precies met welk DOEL je content deelt;
⭐ heb je ALTIJD inspiratie voor nieuwe content, omdat je werkt met thema’s en weet waarover je kunt communiceren!

Door jouw klant en de klantreis in kaart te brengen, weet je waar deze persoon actief is. Dat is bijvoorbeeld op Instagram. Duik vervolgens in je statistieken (als je die gegevens al hebt) om te achterhalen op welke dagen en tijdstippen deze persoon actief is. Dat zijn de momenten dat jij ook aanwezig moet zijn! En doordat je nu weet welke problemen en behoeften je lievelingsklant heeft, weet je precies wat je hem of haar kunt vertellen. Moraal van het verhaal is eigenlijk dus gewoon dat je beter gaat communiceren met jouw ideale klant en daardoor zal je bedrijf gaan groeien! Dat wil jij ook, toch?

Werk jij al met een contentstrategie? Of kun je daar wel wat hulp of advies bij gebruiken? Ik help je graag met het opstellen van een contentstrategie. Bekijk gerust de mogelijkheden of stuur me een mailtje.