Zelf vind ik het supertof om te bloggen over marketing, maar er zijn zoveel meer aspecten die meespelen als je je marketing écht goed wil kunnen doen. Daarom geef ik graag het woord aan andere experts. Vandaag is het de beurt aan Valerie, strategisch brand-designer. Ze gaat je alles vertellen over het verschil tussen branding vs. marketing.
Gastblog door Valerie van Studio Valerie Maas
Regelmatig zie ik de verwarring: Kan jij mijn marketing op orde brengen en een logo maken? Wat is het verschil tussen marketing en branding nou eigenlijk? Iedereen weet dat deze termen iets met elkaar te maken hebben, maar waar zit de overlap en waar is het anders? Spoiler alert: Een logo-ontwerp valt niet onder marketing.
Branding
Laat ik met mijn eigen specialisme beginnen. Ik ben namelijk Valerie en werk sinds 2017 als strategisch brand-designer bij Studio Valerie Maas. Branding is waar it all starts. Dit is de stap die vooraf gaat aan marketing namelijk. Branding is weten wie jij als merk bent, dat vertellen en laten ervaren.
Een branding bestaat uit twee onderdelen: jouw branding strategie & jouw visuele identiteit.
Jouw branding strategie
Wie ben jij? Wat doe je? En waarom doe jij wat je doet? Wat is jouw verhaal? In een branding strategie komen verschillende onderdelen aan de orde. Een branding strategie laat zien wat de strategie achter jouw bedrijf is, wie jouw doelgroep en concurrentie is, hoe je naar hen communiceert (tone of voice) en hoe dit vertaalt wordt in een visuele richting.
Waar kom jij elke dag je bed voor uit? Jouw missie is onder andere een heel belangrijk onderdeel van jouw branding. Een missie vertelt in 1 of 2 zinnen het waarom van jouw bedrijf en haar doelen. Het laat zien wat jouw bedrijf nu doet om deze doelen te behalen.
Een visie daarentegen laat zien waar jij in de toekomst naartoe wil.
Naast een visie en een missie behandel je onder andere: kernwaarden, jouw waarom (purpose), een tone of voice, jouw doelgroep met een brand persona en jouw concurrentie. Wil je meer lezen over wat een branding strategie allemaal inhoud? Dat kan je hier doen.
Jouw visuele identiteit
Ook wel huisstijl genoemd, het visuele gedeelte van jouw branding. Hetgeen waarvan jouw hart sneller gaat kloppen, als het goed is. Hetgeen wat zorgt dat jij je 100% thuis voelt in jouw branding. We hadden het al even over een logo, als onderdeel van jouw branding. Maar daarnaast kan je ook denken aan variaties op dat logo, kleuren, lettertypes, illustraties, patronen of andere grafische elementen, zoals een embleem.
Alle onderdelen uit jouw visuele identiteit komen samen in de uitingen die jij naar buiten brengt. Hier kan je denken aan jouw website, jouw social media, maar natuurlijk ook aan jouw drukwerk.
Samengevat: branding is de strategie achter jouw bedrijf in combinatie met de visuele identiteit. Het vertelt wat je missie, visie en kernwaarden zijn.
Wil je een compleet overzicht van wat een branding strategie én visuele identiteit allemaal kan inhouden? Download dan gratis: The Branding Checklist.
Marketing
Alles wat je doet om jouw producten of diensten actief te promoten. Dit kan online, via je website, je social media kanalen of YouTube. Maar natuurlijk ook offline, zoals via een flyer, maar ook een netwerkevent.
Branding vs. Marketing
Je gebruikt dus jouw branding (strategie + visuele identiteit) als basis voor jouw marketing. Met marketing draag je namelijk bij aan jouw merkbeleving. De uitingen die je gebruikt, online en offline, wil je namelijk laten aansluiten bij wie je bent. Je branding geeft je dus de richtlijnen voor wat je gaat vertellen en hoe je dat gaat doen (visueel).
Marketing is wat ervoor zorgt dat jouw doelgroep met jouw bedrijf in contact komt, de eerste keer. Branding zorgt ervoor dat ze jarenlang terug blijven komen.
Dus:
Marketing zorgt dat het de aandacht trekt van jouw klant.
Branding zorgt ervoor dat ze die aandacht ook behouden.
Marketing zorgt direct voor verkopen.
Branding stimuleert herkenning en connectie.
Marketingstrategieën blijven veranderen door de jaren of zelfs maanden.
De branding van jouw bedrijf blijft bestaan, daar ligt de basis.
Branding komt altijd vóór marketing. Je kan namelijk geen merk promoten (marketing), als je nog geen goed en sterk merk gebouwd hebt (branding). Wie ben jij als merk? Waar help je je doelgroep mee? Wat zijn jouw kernwaarden? En wie is jouw ideale klant en hoe ga je hen bereiken?
Als je geen antwoord op deze vragen hebt, dan kan je een Instagram-post of flyer proberen te maken. Maar wat wordt dan de inhoud? En hoe ziet dat er dan uit (visueel)?
Als jij je branding goed hebt staan, een sterk merk gebouwd hebt, dan is het tijd om aan marketing te gaan denken. Sorry not sorry. Want als jij weet wie je bent, wat je doet en vooral waarom je dat doet, dan kan jij je marketing-uitingen ook op die manier inrichten. Dan bereik je je ideale klant. En dan werkt die marketing strategie ook.
Het is geen tijd om te investeren in een branding als…
Je geen grote dromen of doelen voor je bedrijf hebt.
Je ervan houdt om een beetje rond te dwalen, zonder duidelijke stappen te maken.
Je het wel prima vind om een beetje aan te klooien in Canva, zonder écht je droomklant aan te spreken.
Wil je bekijken wat de inhoud is van een branding strategie-sessie?
Of is het meteen tijd voor het échte werk en gaan we samen aan de slag met het perfect neerzetten van jouw business? We werken samen aan jouw branding-strategie, maar vertalen deze ook meteen naar jouw visuele branding: logo en huisstijl, drukwerk en een website! Hiervoor heb ik verschillende pakketten, alle pakketten zijn een goede basis om jouw bedrijf als sterk merk neer te zetten door middel van strategische branding: Full Branding en Full Branding mét website.
Als je het écht goed aan wil pakken, waardoor je een goede basis legt in branding en meteen een aantal marketingkanalen meepakt: The Full Story Branding. In dit pakket beginnen we bij de basis, de branding strategie, werken dit uit in een visuele identiteit. En we passen dit toe in een website, de teksten voor op je website, jouw social media posts en story’s en gedrukte uitingen.
Over Studio Valerie Maas
Studio Valerie Maas is een brand design studio die vrouwelijke ondernemers helpt meer impact te maken met hun business door middel van strategische branding. Sinds 2017 werkt Valerie (met haar team) met ondernemers die willen doen waar zij blij van worden én hun droomleven willen leiden.
Het is onze missie niet enkel een mooi plaatje te maken, maar jou te helpen een merk te bouwen waar je trots op bent en waar je je in thuis voelt. Door jouw verhaal, jouw doelen en dromen te vertalen naar een passende branding, kan jij doen waar jij echt blij van wordt. We helpen je graag jouw dromen waar te maken.
—–
Staat jouw branding – met hulp van Valerie – als een huis, dan kun je vervolgens jouw marketingplan gaan opstellen. Weten hoe? In dit blog ontdek je alle stappen voor het opstellen van jouw marketingplan.