Dit zijn de 4 marketing trends voor 2023

Marketing

Drie keer knipperen met mijn ogen en 2022 is alweer voorbij. Ik heb zelfs nog het gevoel alsof ik ben blijven steken in december 2019, zo snel gaat de tijd. Maar een nieuw jaar staat toch echt voor de deur. Een perfect moment om eens vooruit te blikken op het nieuwe jaar. Wat gaat er veranderen? Welke (kneitersnelle) ontwikkelingen gaan er komen? Wat wil je meenemen in je marketingplan voor 2023? Ik deel de 4 marketing trends voor 2023.

Dit zijn de 4 marketing trends om op te letten

Dat de marketing- en communicatiebranche zich in rap tempo ontwikkeld komt vast niet als een verrassing. Al jaren veranderen de social media kanalen hun type of content en kun je als bedrijf mensen minder makkelijk voor je winnen met je marketingcampagnes. Daarom is het goed om te weten welke belangrijkste ontwikkelingen in de branche plaatsvinden, zodat jij daarop kunt (blijven) inspelen. Zo blijft jouw marketing de gewenste resultaten behalen! Daarom zijn dit de marketing trends waar je in 2023 op wil letten.

1. Zet in op short video

Kanalen als TikTok en formats als Instagram Reels en YouTube Shorts winnen steeds meer terrein. In de korte video’s van zo’n 15-90 seconden draait het echt niet meer alleen om het doen van dansjes en bekijken van schattige en grappige honden- en kattenfilmpjes. De korte, ‘snackable’ video’s winnen ook op zakelijk gebied terrein. Het is namelijk een ontzettend mooie manier om in korte tijdinformatie te delen met je lievelingsklant. We hebben tegenwoordig een hele korte spanningsboog, maar video trekt meteen de aandacht. Zeker omdat een video direct wordt afgespeeld in je tijdlijn.

Voeg daar een goede hook aan toe en je hebt in korte tijd je boodschap gedeeld en je lievelingsklant aangezet tot actie. Bovendien is het een mooie manier om meer persoonlijkheid in je bedrijf en marketing te gooien. Je lievelingsklanten horen je praten, zien je bewegen en voelen zich daardoor makkelijker verbonden. Ik zeg niet voor niets: mensen doen graag zaken met mensen.

2. User generated content: creëer ambassadeurs

Het delen van waardevolle en relevante content is in 2023 nog net zo belangrijk als de afgelopen jaren. Alleen wordt het steeds belangrijker dat jij niet meer de enige bent die vertelt hoe goed en geweldig je bent. User Generated Content, content gemaakt door anderen, gaat nóg belangrijker worden. En dan heb ik het niet over het inzetten van influencers.

De verhalen van klanten of jouw team, hun enthousiasme, passie en resultaten gaan een grote rol spelen in marketing. Social proof noemen we het ook wel. En dan het allerliefste dus op zo’n manier dat zij zélf die stap zetten. Dat je niet hoeft te vragen om content te maken over jouw bedrijf of dienst. Maar dat ze uit enthousiasme zelf gaan delen. Het is daarom superinteressant om in je marketingstrategie mee te nemen hoe jij deze mensen zo kunt enthousiasmeren dat ze een oprechte ambassadeur voor je bedrijf zijn.

3. Vertel eens een goed verhaal

Simpelweg de praktische informatie delen over jouw dienst of product is in 2023 niet meer voldoende om resultaat te halen. Ook de afgelopen jaren kwam dat al naar voren, maar in 2023 wil je echt inzetten op storytelling. Een goed verhaal vertellen.

Want zonder een goed verhaal raak je jouw lievelingsklant snel kwijt. “It’s me, hi, I’m the problem, it’s me,” zei de korte spanningsboog van je (potentiële klant). In 2023 wil je dus echt inzetten op het delen van inspirerende verhalen. Op informeren op een inspirerende manier. Jouw verhaal, de verhalen van je klanten. Hoe hun verhaal eruit kán zien als ze met je gaan werken of jouw product verkopen. Je verkoopt het verhaal/het gevoel rondom het eindresultaat.

4. De duurzame strategie

Duurzaamheid. Zo’n onderwerp wat ook al jaren meegaat. Maar in 2023 heeft hij als het ware twee betekenissen. Duurzaamheid in de zin van de duurzame doelen die jij wil bereiken met/binnen je bereik. En werken aan een duurzame, langetermijn marketingstrategie om mensen aan je te binden.

De komst van algoritmes op social media en ‘Stories’ (denk maar aan Instagram, maar ook Snapchat) hebben ervoor gezorgd dat je als bedrijf snel jouw product of dienst onder de aandacht kunt brengen bij je potentiële klant. En dat je dus op korte termijn resultaat kunt behalen. Mensen verzamelen, klanten binnenharken.

Alleen daarvoor moet je ook veel aanwezig zijn en content delen om zichtbaar te blijven. Om die geweldige resultaten te blijven behalen en je bedrijf (steady) te laten groeien. En dat is geen strategie die je hele leven haalbaar blijft. Daarom zul je in 2023 veel meer bedrijven zien werken aan een duurzame marketingstrategie. Ze gaan inzetten op kanalen die op langetermijn resultaat behalen en waar zij niet afhankelijk zijn van bijvoorbeeld algoritmes. Denk aan SEO blogs, podcasting, mailings en Pinterest.

Jouw duurzame marketingstrategie opstellen

En laat dat laatste, in combinatie met de andere marketing trends, nu precies zijn waar ik samen met jou naar kijk. Hoe zorg je ervoor dat je niet meer afhankelijk bent van kanalen als Instagram? Hoe kun je jouw marketingkansen spreiden, zodat je ook op langetermijn resultaat haalt uit je marketing?

Samen stellen we jouw duurzame marketingstrategie voor 2023 op én zorgen we ervoor dat je ‘m ook daadwerkelijk uitvoert. We kijken naar welke marketingkanalen jij kunt inzetten om je bereik te vergroten op een organische manier. En vooral: hoe kun jij dat in deze fase van je bedrijf nog zélf bijhouden?

We ontdekken samen waarom jouw social media marketing zo goed werkt om klanten te halen. En we vertalen dát naar andere passende kanalen. Zodat het daar ook voor je gaat werken. Zodat jouw bereik organisch groeit en je lievelingsklanten niet meer om je heen kunnen. Nu en in de toekomst. Dit doen we in het 4-maanden Joyful Marketing Traject.

Benieuwd welke stappen jij nu kunt zetten om direct minder afhankelijk te zijn? Dan is de Joyful Marketing Scan iets voor je. Tijdens de Joyful Marketing Scan analyseer ik twee van je huidige marketingkanalen, zoals je gratis download met een funnel, je huidige blogs of je social media. Ik onderzoek waarom deze kanalen nog niet optimaal voor je werken en vertel je wat je kunt aanpassen om direct minder afhankelijk te zijn van Instagram. Dit krijg je van mij in een document om na te lezen én we bespreken het in een 30-minuten Zoom-call. De investering van 97 excl. btw brengt jou direct minimaal 3 stappen vooruit met ijzersterke marketing. Iets voor jou? Stuur me een DM op Instagram of koop de Joyful Marketing Scan meteen en dan gaan we samen aan de slag!