Zo stel je jouw marketingplan voor 2023 op

Marketing

Wat wil jij graag bereiken in 2023? En hoe ga je ervoor zorgen dat je jouw doelen ook daadwerkelijk waarmaakt? Dat is waar een marketingplan van pas komt. Daarom neem ik je graag mee in alle stappen die nodig zijn om jouw marketingplan voor 2023 op te stellen.

Inhoud
1. Waarom een marketingplan opstellen?
2. Marketing 2023 opstellen doe je zo
3. Stel een actieplan & marketingplanning op
4. Aan de slag met duurzame marketing

Waarom een marketingplan opstellen?

Goede marketing levert resultaat op. Dat is een feit. Dan is het alleen wel belangrijk om te weten wát dat resultaat moet zijn. En welke boodschap en kanalen je inzet om dat resultaat te behalen. Het heeft namelijk weinig zijn om kanalen in te zetten ‘omdat anderen het doen’ of ‘omdat het heel populair is’ als dit totaal niet past bij jouw visie en doelgroep.

Net als dat het geen zin heeft om gewoon maar als een kip zonder kop te starten of met losse flodders te schieten. Want ook dan zal het je geen resultaat opleveren. Geen duurzaam resultaat in elk geval. Daarom is het belangrijk om een marketingplan op te stellen. In een marketingplan staat alles wat je nodig hebt om zinvol marketing te doen. Van de doelen die je wilt behalen en de klant die je wil bereiken tot aan de concrete acties die je gaat uitvoeren.

Marketingplan 2023 opstellen doe je zo

Dit zijn de stappen die ik, ook samen met mijn klanten, doorloop bij het bepalen van de marketingstrategie die bij ze past.

1️. Reflecteer het afgelopen jaar

Breng voor jezelf in kaart wat het afgelopen jaar goed en minder goed ging. Beantwoord vragen als: op welke mijlpalen ben je megatrots? Waar ben je dankbaar voor? Zijn er dingen die je wilde doen, maar niet hebt gedaan? Waarom dan niet? En ga je daar in 2023 verandering in brengen?

Schrijf het op en neem het eventueel mee naar de volgende stap in het opstellen van jouw marketingplan voor 2023.

2. Bepaal je dromen en doelen

Om resultaat te halen met je marketing, moet je weten waarvoor je het doet. En dan heb ik het niet alleen over je praktische marketingdoelen, zoals een online cursus lanceren, meer websitebezoekers of meer omzet.

Ik heb het over jouw hartverlangens. Vraag jezelf daarom af: waarom wil ik dit bereiken? Waar draagt dat aan bij? Welk gevoel geeft het je? Wil je bepaalde marketingdoelen halen, omdat je bijvoorbeeld een huis wil kopen, meer vrijheid wil creëren voor jezelf om te reizen of juist omdat je een kinderwens hebt en daar ruimte voor wil maken?

Zet dát doel groot op je visionboard en aan het begin van je marketingplan. Want dát is waarvoor jij al jouw marketingacties gaat uitvoeren. Het inspireert je om elke dag te stappen te zetten die nodig zijn om ze te behalen.

Zodra je weet waarvoor je het doet, kun je jouw concrete marketingdoelen gaan bepalen. Welke omzet heb je nodig om je doel te behalen? En wat ga je doen om dat te behalen?

3️. Breng de klantreis in kaart

Je klantreis is de volgende stap en deze is allesbepalend voor jouw marketingacties in 2023. Breng in kaart op welke kanalen jouw lievelingsklant zich bevindt. En welke fases iemand doorloopt voordat ze een aankoop doet.

Wat mij vaak opvalt, is dat de focus meteen naar social media gaat. Ik wil je uitdagen om verder te kijken dan social media. Op welke kanalen bevindt ze zich nog meer? Wat voor soort content vindt ze interessant? Leest ze bijvoorbeeld blogs of luistert ze graag naar podcasts? Zoekt ze naar tips via Google? Downloadt ze e-books of neemt ze deel aan masterclasses?

Als je dit helder hebt, zet je het om in de klantreis an sich. Welke fases doorloopt iemand voor ze een aankoop doen?

Misschien zoekt jouw lievelingsklant eerst handige tips online op en komt ze op jouw blog terecht. Downloadt ze vanuit daar jouw gratis e-book, leest ze de mails in je funnel en bezoekt je website nog eens. Gaat ze je daarna volgen op Instagram. En besluit ze na een tijdje om een call aan te vragen.

Dan heb je dus via verschillende kanalen jouw lievelingsklant opgewarmd. En heb je bovendien ook diverse duurzame kanalen ingezet om dit waar te maken. Je was dus niet alleen afhankelijk van jouw zichtbaarheid op social media.

Wees je wel bewust dat niet elke klant in dezelfde fase zit. En dat niet elke klant de klantreis op hetzelfde tempo doorloopt. Je wil de verschillende kanalen en soorten content daarom ook combineren.

4️. Vertel een goed verhaal – je marketingboodschap

Nu je weet wat de klantreis van jouw lievelingsklant is, kun je gaan kijken naar de marketingboodschap die je ze gaat vertellen.

Want ongeacht het kanaal uit jouw klantreis dat je inzet. Ongeacht de vorm van content die je inzet. Jouw marketingboodschap is de rode draad in je content. Op elke plek moet deze hetzelfde zijn, dezelfde visie uitdragen. En dan niet in exact dezelfde woorden. Het gaat om de onderliggende boodschap die je verspreid. Het doel dat je wil bereiken.

Je marketingboodschap bestaat uit één of twee zinnen die samenvatten waar jij als persoon of bedrijf voor staat en welk resultaat je jouw klanten biedt. Je marketingboodschap wil je daarom laten aansluiten bij het probleem dat je oplost voor je lievelingsklant. Op het verlangen waarin jij voorziet met je aanbod.

En die boodschap laat je op elk kanaal in andere woorden terugkomen. Zo is mijn marketingboodschap:

“Professionaliseer je marketing en groei organisch je bereik. Spreid je marketingkansen met duurzame kanalen en je bent niet meer afhankelijk van Instagram.”

5️. ​​Kies de kanalen die je gaat inzetten

De laatste stap in je marketingplan voor 2023 is het bepalen van je marketingmix. Je marketingmix is de mix van kanalen die jij gaat inzetten om je lievelingsklant te bereiken. Dat is waar je klantreis weer terugkomt.

Op welke kanalen is jouw lievelingsklant actief? Op welke manier nemen zij graag informatie tot zich? Is dat door te luisteren naar podcasts of video’s te kijken. Of lezen ze liever blogs en volgen ze masterclasses.

En neem daar vervolgens ook je eigen fun in mee. Welke van deze kanalen vindt JIJ leuk om in te zetten? Vind jij het makkelijk om te kletsen? Dan zijn podcasts of video’s voor jou. Ben jij goed in schrijven? Zet dan in op blogs. Vind je het leuk om veel mensen tegelijk te informeren? Geef dan masterclasses. Zo kun jij een goede mix maken van de kanalen die je inzet.

Elk kanaal heeft een doel op zich. Zet bijvoorbeeld Instagram in voor het creëren van een sterke connectie met je lievelingsklant. Gebruik je website om kennis te delen, bv. door interessante blogs. Zet je maillijst in om op te warmen voor je aanbod.

Uiteindelijk wil je dat elk kanaal bijdraagt aan het creëren van de ideale beleving voor je klant. Waardoor het makkelijker en leuker wordt om voor jou te kiezen. Je wilt bovendien alle kanalen aan elkaar koppelen, zodat je deze optimaal inzet. Op elk kanaal jouw marketingboodschap laten terugkomen. En ervoor zorgen dat elk kanaal bijdraagt aan jouw dromen voor 2023.

Je kunt ook kijken naar de laatste marketing trends en deze op een persoonlijke manier integreren in jouw marketingplan. Benieuwd wat de 4 marketing trends voor 2023 zijn? Ontdek ze in dit blog.

Stel een actieplan & marketingplanning op

Als je dit allemaal hebt staan, staat jouw marketingplan voor 2023. Het enige wat je nog hoeft te doen, is ‘m uit te voeren. En dat hoeft echt niet allemaal tegelijk. Maak voor jezelf een planning. Wanneer wil je wat doen? En hoe ga je de verschillende kanalen inzetten en aan elkaar koppelen?

Een goede marketing- en contentkalender voor 2023 kan jou daarbij helpen. En die heb ik alvast voor je gemaakt! Je koopt ‘m hier voor maar 19 euro en dan krijg je een complete kalender van 2023 incl. content ideeën, inhakers en tips. Hoef je zelf niks meer in elkaar te flansen.

Aan de slag met duurzame marketing

Als je tot het eind van dit blog bent gekomen, you rock! En speciaal voor jou heb ik daarom iets tofs. Als je namelijk wilt weten wat je nú kunt doen, zodat je jouw marketingkanalen kneitersterk én duurzaam inzet, dan is de Joyful Marketing Scan voor jou.

Tijdens de Joyful Marketing Scan analyseer ik 2 van je huidige marketingkanalen, zoals je blogs, freebie en funnel of websiteteksten. Ik onderzoek waarom deze kanalen nog niet optimaal voor je werken en geef je concrete tips die je nú kunt toepassen, zodat jij direct minimaal 3 stappen vooruit zet met een ijzersterk marketingplan. Je bent daarmee bovendien direct minder afhankelijk van Instagram.

Ik geef je een document waarin je alles kunt nalezen én we bespreken het in een korte Zoom-call. Eventuele vragen mag je dan ook stellen! Claim via deze link direct jouw plek voor maar 97 excl. btw. Vragen? Mijn DM op Instagram staat voor je open.