Deze tools gebruik ik voor social media

Ondernemen

Er bestaan ontzettend veel tools die je kunt gebruiken voor jouw social media. Om je foto’s te bewerken, om mooie posts te maken of om je berichten in te plannen. In dit blog deel ik een aantal fijne tools voor social media die ik zelf ook gebruik. 

Fijne tools voor social media

Elke tool die ik gebruik, heeft weer een andere functie. Ik heb in de jaren als marketeer dan ook met veel verschillende tools gewerkt en elke tool heeft zijn eigen voor- en nadelen. Deze social media tools gebruik ik nu het meeste:

Canva

Canva is wel echt mijn ontdekking van de eeuw. Ik gebruikte voorheen altijd Photoshop om grafische ontwerpen te maken – wat overigens nog steeds een fijne manier is. Maar sinds ik Canva heb ontdekt, gebruik ik dat bijna altijd voor mijn socialmediaberichten, bijvoorbeeld voor Instagram, maar ook voor Pinterest. Je kunt er supertoffe templates in maken voor ontzettend veel kanalen. Wat ik een voordeel vind: er staan ook veel voorbeelden van templates in, die je vervolgens eigen kunt maken. Mocht je willen betalen voor de tool, dan kun je ook je eigen huisstijlelementen uploaden en gebruikmaken van de stockfoto’s of ‘pro’ elementen. Ik gebruik voor nu nog de gratis variant, maar ik vind het een top tool, dus wie weet stap ik binnenkort over.

Planoly

Een tijdje heb ik Planoly veel gebruikt voor het inplannen van mijn berichten op social media. Maar ik had een gratis versie, waardoor ik alleen voor Instagram kon inplannen (en dan moest ik Facebook op een andere manier inplannen). Ook kon ik geen carrouselberichten inplannen. Toen ben ik overgestapt op een andere planningstool (hierna meer daarover), maar typte ik ideeën wel al uit in Planoly. Wat ik vooral fijn vond: je kunt van tevoren je feed zien en schuiven. Zo kan ik goed kijken wat mooi staat en heb ik meteen visueel hoe alles eruit komt te zien of waar ik eventueel templates van Canva iets moet aanpassen. Of posts moet omdraaien.

Facebook Creator Studio

Voor het inplannen van mijn berichten op Facebook en Instagram gebruik ik nu de Facebook Creator Studio. Een gratis tool van Facebook. Ik vind hem tot nu toe heel fijn werken! Ik kan berichten meteen posten, als concept opslaan of inplannen. Ook kan ik ‘crossposten’ op de andere kanalen. Dat houdt in dat wanneer ik voor Instagram een bericht schrijf, ik hem meteen voor Facebook kan inplannen, kan posten of als concept kan opslaan. Ideaal! Je kunt nog veel meer met deze tool, zoals statistieken inzien. Maar stiekem gebruik ik tot nu toe alleen de planningstool ervan.

Lightroom & Photoshop

Inmiddels is het alweer even geleden dat ik foto’s liet maken door een fotograaf. Maar voor mijn social media maak ik ook veel foto’s zelf. Deze maak ik met mijn spiegelreflexcamera en bewerk ik daarna altijd eerst in Photoshop. Ik verander vaak de belichting en het contrast iets en haal over- en onderbelichting eruit. Ik ben geen pro, maar het werkt wel. Daarna gaat de foto nog door Lightroom, want daarin heb ik een voorinstelling gemaakt qua bewerking. Zo kan ik ervoor zorgen dat mijn eigen gemaakte foto’s qua bewerking op elkaar lijken.

UNUM

In UNUM kun je ook je feed van tevoren bekijken. Het nadeel daarvan vind ik alleen dat ik geen carrouselberichten erin kan uploaden. Maar voor het schuiven en de preview van mijn feed, vind ik dit ook een fijne tool. Ik gebruik over het algemeen nu Planoly, omdat ik meteen wat notities kwijt kan. Maar daar zit een uploadlimiet aan per maand (omdat ik de gratis versie gebruik) en elk foto van een carrousel telt als een losse upload. De limiet was dus snel bereikt. Dan switch ik nog weleens naar UNUM, zodat ik net even wat verder vooruit kan kijken. Ook hiervan gebruik ik de gratis versie, waardoor er uiteindelijk ook wel een limiet zit op de preview. Tot nu toe gaat het prima.

Excel

Als laatste een niet zo spannende tool: voor mijn contentkalender gebruik ik Excel. Hierin zet ik alle dagen van de week, de verschillende kanalen waarop ik wil en kan posten, de contentpijlers die ik gebruik, notities en de onderwerpen van de content. Ik vind het zelf fijn werken, omdat ik in één klap overzicht heb van alle mogelijke kanalen. Ik hoef niet per sé hierin ook meteen de berichttekst te zetten bijvoorbeeld. En wat ik altijd doe is vakken groen kleuren als het bericht klaar of ingepland is. Ik kleur ze oranje als het in concept staat of wanneer bijvoorbeeld de foto nog ontbreekt. Het enige nadeel: ik moet steeds op de opslaan-knop drukken. Dus wie weet zet ik de kalender binnenkort over naar een Spreadsheet.

Zoals je ziet gebruik ik dus best veel verschillende tools. En er zijn ook tools die bepaalde elementen kunnen combineren. Zo weet ik dat de tool Later zowel de preview van de feed kan geven, als berichten voor Facebook en Instagram kan inplannen. Maar dan moet je wel betalen. Dus dat zijn dingen waar ik gewoon nog even over moet nadenken. Zelf ben ik nu zo gewend aan deze manier van werken, dat het me niet eens veel meer of minder tijd kost. Soms zit ik namelijk ook gewoon ’s avonds op de bank lekker met mijn feed te schuiven in UNUM of Planoly. En dan kan ik de volgende dag meteen weer door.

Social media uitbesteden

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het posten op jouw social media? Ik neem graag het social media beheer uit handen. Dan gaan we samen een strategisch plan maken, brengen we de klantreis van jouw ideale klant in kaart en ga ik daarna aan de slag met jouw kanalen. Zo ben jij consistent zichtbaar en kost het je zelf veel minder tijd. Bekijk de mogelijkheden voor social media beheer. Zoek jij nog inspiratie voor content? Bekijk dan deze 15 content ideeën voor januari.

Welke tools gebruik jij voor social media?